Tips voor de OR: hoe houd je de achterban betrokken na een jaar thuiswerken?



tips2.jpg
Charlotte Landman
Apr 09, 2021

Tips voor de OR: hoe houd je de achterban betrokken na een jaar thuiswerken?

Zit jij in de OR en vraag je jezelf na een jaar thuiswerken soms af; hoe houden we de achterban betrokken? Lees dan verder, want in deze blog geven we je tips. En weet: jij en het bedrijf waar je voor werkt zijn zeker niet de enige die hier tegenaan lopen.

Contact met elkaar en betrokkenheid door het bedrijf is natuurlijk sowieso belangrijk, maar als vertegenwoordiger van je collega's des te meer. Wat leeft er door de organisatie? Waar lopen mensen tegenaan? Maar ook; hoe ziet men de toekomst na corona? Staat iedereen te popelen om terug te gaan naar kantoor of heeft dat thuiswerken voor iedereen ook wel zijn voordelen? De relatie met de achterban is voor de OR een belangrijke succesfactor. Uit diverse onderzoeken blijkt dat, ondanks de urgentie van een goede communicatie tussen de OR en de achterban slechts minder dan de helft van de OR-leden tevreden is over dit contact met de achterban. Wat maakt het zo moeilijk? Maar belangrijker, hoe kun jij dit aanpakken en verbeteren?

Dé tip voor een goede OR is; gooi je eigen aannames overboord en vraag aan je collega's wat zij van de OR verwachten. Een bedrijf is onder te verdelen in verschillende groepen, bijvoorbeeld in afdelingen of vestigingen, maar ook in jong/oud en man/vrouw etc. Het kan per groep verschillen in hoeverre men geïnformeerd is over een bepaald onderwerp, maar ook welk onderwerp wel of niet relevant is voor hen. Dit vraagt om maatwerk in de manier van communiceren, zelfs binnen één organisatie. Breng daarom je achterban goed in kaart door middel van een goede groepsanalyse.

Corona heeft de manier van werken en communiceren enorm veranderd. Het is daarom extra van belang om als OR de thuiswerkers juist nu goed te kunnen bereiken en betrokken te houden. Tips hoe je dit als OR kan doen;

1) Maak een “virtueel rondje”. Weten wat er bruist en borrelt is erg belangrijk als OR-lid. Zo kan je je kracht vergroten en beter inhaken op wat er speelt onder je collega’s. Nu we de beruchte koffieapparaat- en wandelganggesprekken moeten missen, is het lastiger om dit te weten te komen. Maak daarom een “virtueel rondje”, waarbij men kan aangeven hoe ze over de nieuwe situatie denken en wat hen bezighoudt. Tip: begin zelf, dan volgt de rest vanzelf. Wees daarnaast zichtbaar als OR. Het is belangrijk dat iedereen weet wanneer men wie kan bereiken. Dit kan je bijvoorbeeld door middel van foto’s met contactgegevens of een algemeen OR-mailadres.

2) Organiseer digitale activiteiten Plan bijvoorbeeld regelmatig digitale vrijdagmiddagborrels in. Dit kan je als OR ook zelf initiëren. Op deze manier ben je extra zichtbaar als OR. Daarnaast laat je zien geïnteresseerd te zijn in alles wat er speelt onder je collega’s. Tijdens zo'n borrel kan het leuk zijn om een activiteit te plannen, bijvoorbeeld in de vorm van een pub quiz. Is een vrijdagmiddagborrel toch iets te informeel voor jouw bedrijf? Dan kan je bijvoorbeeld ook een digitale lunch organiseren waarbij je kan ingaan op de deskundigheid van de OR. Ook hier is maatwerk weer de key. Ga in op wat bij jouw bedrijf het beste past.

3) Maak gebruik van sociale media. Sociale media zijn een handige tool om te communiceren op afstand. Maak daarom je sociale mediakanalen aantrekkelijk voor je collega’s om ze te volgen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een interview met een collega op één van je kanalen te plaatsen, maar ook nodige informatie, zoals het jaarverslag, kan je in een nieuw jasje steken door er bijvoorbeeld een filmpje over te maken. Of neemt contact op met de communicatiecollega's om de mogelijkheden te bespreken.

Benieuwd naar nog meer tips en tricks? Het consultancyteam van Solon Medezeggenschap levert advies en ondersteuning die volledig is afgestemd op de unieke omstandigheden en uitdagingen van jouw bedrijf.

Neem contact op via info@medezeggenschap-solon.nl.